maandag 23 april 2012

Geroosterde zalm, creme van avocado en tomaat,penne pasta, en een wafeltje van parmezaanse kaas

Maandagavond 23 April 2012

Op weg naar huis is de trein zo vol dat ik niet kan zitten of zelfs normaal kan staan. Voor mij staat een man omringd door de penetrante geur van zweet en shoarma. Geen fijne combinatie.
Een lading schooljeugd blokkeert het gangpad in verschillende stadia van coolheid en desinteresse. Hier en daar schieten er wat broeierige blikken tussen de shoarmalucht door.

Geen tijd dus om het gerecht  vanuit de trein te introduceren.

Geroosterde zalm, creme van avocado en tomaat, penne pasta, en een wafeltje van parmezaanse kaas

Bij binnenkomst een zoen voor vrouw en kind, de jas en tas in een hoek en direct de keuken in.



Starttijd 18:03

De pannen staan op het vuur zodat ze op tijd heet zijn. Oven op 180 graden.
De parmezaanse kaas wordt verspreid in vormpjes op het bakpapier die met enige fantasie rond zijn te noemen  waarna de schaal met bakpapier de oven in gaat.
De penne pasta gaat de pan in ( kooktijd ongeveer 12 minuten )
Ik schil de avocado, verwijder de pit ( met een groot mes ) en lepel het vruchtvlees in de blender, samen met de tomaten, een paar flinke draaien van de pepermolen en een gezonde dosis zeezout. Scheutje olijfolie erbij en blenderen






De zalm gaat in 3 stukken  ( 2 normale en 1 peuterportie ) peper en zout er op en in de kleine koekenpan met hete olijfolie.
De pasta pruttelt inmiddels lekker door en ik heb de avocado-tomatencreme inmiddels in een sauspannetje opgezet om door te warmen. De schaal met parmezaanse kaaswafeltjes gaat de oven uit wanneer de kaas is gesmolten en mag even afkoelen.





Als 'last-minute' toevoeging rasp ik nog wat citroenschil over de zalm. Zalm hoeft niet helemaal door en door gaar gebakken te worden; het lekkerst vindt ik als de zalm van binnen nog mooi roze en net voorbij rauw is.


Met nog iets meer dan een minuut te gaan zijn de pasta en zalm klaar.
De pasta giet ik af  en de avocado-tomaatcreme schep ik in de (voorverwarmde) borden. Pasta op de saus, stukje zalm erop en het parmezaanse kaas wafeltje ernaast. Nog een klein beetje parmezaanse kaas op de pasta en dit is het eindresultaat:


Eindtijd 18:18

Eenmaal aan tafel kijkt mijn zoontje naar het bord alsof er een middelgrote herdershond net op zijn bord heeft gescheten. De mededeling dat er een kaaskoekje bij zit resulteert echter in een kreet van plezier gevolgd door een minzame knik van goedkeuring terwijl hij het wafeltje naar binnen werkt.
De zalm en pasta worden ook in rap tempo verorberd , de saus ligt er wat verloren bij.

Vrouwlief eet met smaak maar is het met mij eens dat wat knoflook bij de avocado-tomaatcreme niet had misstaan.

Al met al een redelijk begin van de 15 minute challenge. Nu moet ik nog bedenken wat ik komende maandag ga maken. Suggesties?

3 opmerkingen:

  1. Wat een zeer geslaagde maandagavond actie. Temeer ik strak van het werk, luidruchtig een uur in de auto temidden van andere weg(mis)gebruikers, met handenvol laatste boodschappen mijn huis binnen struikel en bedenk dat ik voor 8 man per direct eten op tafel wil hebben. Het is dan inmiddels al bijna half zeven en menig buikje knort in huis. En ja het moet ook gezond zijn en vers en niet al te ingewikkeld en........dus ik wacht met spanning op jou volgende maandagavondeten. Ik weet wat ik komende maandag eet, en waarschijnlijk daarna ook. Suggestie ? Iets met groen, Mexicaanse omelet en .... Liefs Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het compliment Martine! Het is niet altijd even makkelijk om een hongerige meute tevreden te stellen.
      Wat dachten je van Mais en feta gecombineerd in een soort hartig (pannen)koekje geserveerd met een tortilla gevuld met spinazie, bonen, en zure room. En dan een frisse salade erbij met notendressing?
      gr. marc

      Verwijderen
    2. Hmmm, Paul zegt dat ik niet zo moet watertanden. het klinkt heerlijk en kan eigenlijk helemaal niet wachten tot maandag, kan het niet op vrijdag ? (grapje) Zet hem op en ik wacht met smart op het recept ! Liefs Martine

      Verwijderen