vrijdag 20 april 2012

15 Minute challenge

15 minute challenge

Als voedselfanaticus walg ik uiteraard van voorverpakt grut en blikjesdrek. Ik kijk in de supermarkt minzaam neer op yuppen die de mand vullen met half-fabrikaten en voorverpakte maaltijden.

Als werkende vader wordt ik echter met de harde realiteit geconfronteerd.

Het liefst zou ik elke maandagavond bij thuiskomst binnen 3 tellen een volwaardige 4 gangen maaltijd veroorzaken. In de praktijk zijn er veel redenen waarom vrouw en kindlief met enige regelmaat achter een bord met ovenfriet, knakworstjes, en appelmoes zitten.

Vertraging met de trein, de paksoi die over datum blijkt te zijn, de olijfolie is op mysterieuze wijze verdwenen,geen zin, waarom ga je niet eens zelf koken, patat bestaat uit aardappel en is dus eigenlijk ook een groente en gezond, morgen eten we wel weer iets gezonds...

Toch denk ik dat het anders kan. En dat niet alleen. Ik denk dat ik elke maandagavond, een apocalypse of  EK-finale uitgezonderd, in 15 minuten een smakelijke maaltijd op tafel kan zetten!

De regels:


  • De klok start vanaf het moment dat ik de keuken binnenloop.
  • De klok stopt na 15 minuten, dan moeten er 3 borden met eten klaar staan want anders staan er hooivorken en fakkels klaar.
  • Geen voorverpakte sauzen, soepen, of dressings.
  • De maaltijd moet bestaan uit minimaal drie hoofdelementen waarbij groente verplicht is.
  • Tijdens het fabriceren van de maaltijd mag er geen sprake zijn van onnodig dierenleed.
  • Minimaal 2 van de 3 aanwezigen zijnde ikzelf, vrouw, en kind moeten zonder medische klachten en goed geluimd de maaltijd doorstaan.
Ik zal indien mogelijk van te voren melden wat ik denk te gaan maken. Eventueel toegelicht aan de hand van een boodschappenlijst.
Als ik tijd heb en een zitplaats kan bemachtigen in de trein zal ik het geheel opleuken met spitsvondige opmerkingen, rake kanttekeningen , en melancholieke anekdotes. en hier en daar een misplaatste grap.

Er komt een foto van het geslaagde resultaat en eventuele spectaculaire mislukkingen.


De wekelijkse 15minutechallenge zal vanaf  maandag 23 april te volgen zijn op dit weblog en via twitter @marcsomberg

Marc Somberg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten